Skyline Ulft

Als we naar de ontwikkeling van CRM systemen kijken en vergelijken we dat met de industriële revolutie, dan zijn er veel overeenkomsten maar ook veel verschillen.
Op de achtergrond van deze site een afbeelding van DRU in Ulft, de woonplaats waar mijn bedrijf is gevestigd.
Hier is de bakermat van de ijzerindustrie in Nederland, net als in het Roergebied hier vlak over de grens bevat de grond hier veel ‘OER’.

In 1754 werd de IJzerhut opgericht, het was een van de eerste hoogovens van Nederland.
Sindsdien zijn. In 1831 kreeg het de naam DRU (Diepenbrock en Reigers Ulft). De industrie staat bekend om zijn emaillen pannen, kachels en badkuipen. In 1973 werd de gieterij gesloten en zijn de resterende bedrijven naar andere plekken in de Achterhoek.

Indien u geintresseerd bent in de Historie van de DRU, zoek dan op DRU Industriepark.

Terug naar de CRM systemen

Tijdens mijn studie kregen we summier les in Algol als programmeertaal en toen ik in 1978 mijn eerste baan kreeg
werd er nog volop gewerkt met ponskaarten, hoofdzakelijk voor de loonadministratie.
In de jaren daarop heb ik tot 1992 als sales- en marketingmanager me moeten behelpen met papieren systemen en
waren er maar beperkt VIS (Verkoop Informatie Systemen) beschikbaar.
In die jaren wel wat ervaring opgedaan met IBM AS400 systemen, maar dat was alleen maar weggelegd voor de grotere ondernemingen
en waren het meer rapport systemen en geen analyse systemen die bijvoorbeeld prognoses konden afgeven.

Nadat in 1982 IBM hun eerste PC presenteerden is de ontwikkeling hard gegaan.
Er kwam een wilggroei van PC op gang en in 1989 kwam in voor het eerst in contact met de Personal Computer.
Vanaf dat moment raakte ik in de ban van de PC en in 1990 had ik de eerste oplossing in Multiplan gebouwd.
Multiplan was de voorloper van het nu zo bekende Microsoft Excel. Vrij snel daarna heb ik mij
het programmeren in Clarion aangeleerd (een van C++ afgeleide taal) en in 1994 mijn eerste relatie systeem gebouwd en verkocht.

In de jaren daarna werden er snel allerlei VIR systemen ontwikkeld werden en bracht Microsoft begin jaren 2000 CRM op de markt.
Mijn eerste ervaring was dan ook met CRM 3.0. Van 1994 tot 2009 heb ik zelf hoofdzakelijk, naast het werk als IT manager,
geprogrammeerd in Visual Basic en SQLserver als datadrager, en hoofdzakleijk gewerkt met Exact software.
Veel administratie systemen gingen hun systemen uitbreiden met Relatie Beheer Systemen.

In 2009 besloten om over te stappen naar het programmeren in C#.net en mij ook te specialiseren in Microsoft CRM.
Op dat moment was dat CRM 4.0 gangbaar. Vervolgens de hele ontwikkeling meegemaakt van CRM 4.0, CRM2011, CRM2013,
CRM2015, CRM2016, CRM2016, CRM2019 en nu uiteindelijk Dynamics 365. In zowel On Premises als de Online versies.
Voordeel voor mij was wel dat ik veel commerciële ervaring heb en goed kan programmeren in C#.net,
dus niet alleen sterk kon zijn in configureren van de systemen, maar ook het bouwen van aanpassingen zoals plugins
en javascript aanpassingen.

Als we de industriële evolutie vergelijken met de IT evolutie, dan is de ITC ontwikkeling razendsnel gegaan
en met name de Relatie Beheer Systemen.
In 2000 waren er nog nauwelijks Relatie Beheer Systemen, nu zijn ze bij wijze van spreken in elke supermarkt te koop,
maar mijn voorkeur blijven Microsoft CRM systemen